aa-2

کوک سول کره

2992
2993

بازدید

ورزش رزمی کوک سول کره

 

تاریخچه

 

بیست و دوم ماه اوت سال 1910 روز بسیار غمناکی در تاریخ کشور کره بود. آن روز برای اولین بار بعد از پنج هزار سال این کشور به اشغال ژاپن در آمد و قلمرو امپراطوری خود را به عنوان یک ملت مستقل از دست داد. این تهاجم پادشاه سه چونگ را مجبور کرد کلیه امورکشوری را تحویل امپراطور ژاپن دهد. این واقعه هرگز انعکاسی از عدم دانش و مهارت هنرهای رزمی نبود بلکه در عوض بازتابی از بی میلی کشورکره در تولید جنگ افزارهای نوین و سازگاری با آنها بود.

در این دوره حکمرانی 35 ساله که نهایتا با شکست و فروپاشی نیروهای سلطنتی ژاپن در اواخر جنگ جهانی دوم انجامید، ژاپنی ها ضمن مبادرت به پایمال کردن کلیه میراث فرهنگی کره جنبه های فرهنگی خود را جایگزین کردند. اکرت در کتابش( کره قدیم و جدید) می گوید : تراوچی ماتاساکه اولین حکمفرمای بین سالهای 1910 تا 1916 استقرار ژاپن را قانونی اعلام کرد و مدعی شد بین ملت کره و ژاپن وابستگی طبیعی وجود دارد. تراوچی متوجه روابط فرهنگی و تاریخی بین دو کشور شد و مسلم دانست که جذب کره ای ها به اجتماع ژاپن هدف نهایی در این مستعمره به شمار می رود. این سیاست وضع دشوار و ناخوانده ای را به وجود آورد که در تاریخ کره بی سابقه بود.

 

ورزش رزمی کوک سول کره

 

 

حتی زبان ملی کره که هانگول نام داشت طرد شد و ژاپنی ها مردم را به یادگیری زبان ژاپنی تشویق کردند. بدیهی بود که در چنین اوضاعی تمرین کلیه هنرهای رزمی سنتی کره هم ممنوع اعلام شد.

در خلال این زمان تکنیکهای هنرهای رزمی ژاپنی هم به وسیله خود ژاپنی ها و هم به وسیله کره ایهایی که این هنرها را در ژاپن آموخته بودند به کره سرازیر شد. ولی بعضی از تاریخ نویسان کره ای معتقدند که کاراته ای که ژاپنی ها به کره آوردند در واقع همان کارته ای است که مجددا به کشورمبدا یعنی کره برگشته است. آنها معتقد بودند که در واقع شیوه های هنرهای رزمی که ژاپنی ها تمرین می کردند در یک مقطع زمانی در تاریخ از کره به ژاپن صادر شده بود و به مرور زمان ترکیب و شکل مطابق با فرهنگ ژاپن را پیدا کرده است. متاسفانه هنرهای رزمی رایج که کره ای ها در زمان استسمار اجازه تمرین آنها را داشتند، بعدها اشتباها سبکهای کره ای نامیده شد غافل از اینکه کره خود سرشار از میراث فرهنگی در هنرهای رزمی می باشد. پیدایش و توسعه کوک سول کره یک رویداد مهم در تاریخ هنرهای رزمی کره است . برای درک مفاد و ترکیب کوک سول کره لازم است به اختلاف بین سبک هنر رزمی و سیستم هنر رزمی توجه کنیم. تکواندو، شوتوکان، جودو، تانگ سودو، ایکیدو، هاپکیدو و غیره همگی شکل های مختلف هنر رزمی به شمار می روند. کوک سول کره از طرف دیگر یک سبک هنر رزمی نیست. بلکه یک سیستم بسیار علمی و جامع از هنرهای رزمی می باشد. بدین معنی که کوک سول کره محدود به یک سبک خاصی نیست بلکه یک تفکر سیستماتیک از طیف کامل هنرهای رزمی کره از زمانهای گذشته تا به حال بوده که دامنه آن سبکهای هنر رزمی بسیاری را در بر دارد.

به طور مثال می توانیم به مقوله زبان نگاه کنیم و ببینیم منظور از آن چیست. رشته شیمی لغات و عبارتهای معینی دارد که مخصوص به آن حوزه از علم است. رشته کامپیوتر همچنین لغات و اصطلاحاتی که منحصر به آن مجموعه می باشد زبان در کل ، هم شامل کلیه لغات ویژه با یک انضباط معین و هم شامل لهجه های محلی است. یک مجموعه لغات مخصوص به یک نظمی می تواند با یک سبک منحصر به فرد هنر رزمی مقایسه شود. در حالی که کوک سول کره می تواند به یک زبان به صورت کل مقایسه شود. در حالی که کوک سول کره عناصر ویژه ای از سبکهای دیگر هنرهای رزمی را در بر دارد، ریشه های آن بسیار عمیقتر از دامنه سبکهای دیگر می باشد. برای مثال تکواندو بیشتر از ضربات پا تشکیل شده است. جودو بیشتر تکنیکهای پرتابی دارد. آیکیدو شامل تکنیکهای قفل مفاصل می باشد درصورتی که کوک سول کره شامل همه اینهاست و بر تک تک آنها نیز تاکید دارد. تمرینات کوک سول کره آموزش مفهوم عمیقتری از تکنیک و فلسفه هنرهای رزمی کلیه جنبه های طیفی فنون رزمی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

 

 

 

کوک سول کره چیست؟

 

 

کوک سول کره یعنی انجمن هنرهای رزمی سنتی کره. معنی این جمله به تفکیک چنین می شود :

کوک به معنی ملت یا کشور .

سول به معنای تکنیک رزمی با در نظر گرفتن جنبه های  فکری، روحی، فرهنگی، فلسفی و ارثی کره . اشتغال به تمرین هنر رزمی سبب می شد که قلب و ریه، گردش خون ماهیچه ها و سایر ارگانهای جسمی آنها سلامت خود را حفظ کند. دلیل دوم شخصی بود زیرا راهب ها ناگزیر بودند به دلای گوناگون مسافت زیادی را طی کنند و احتمال داشت که مورد حمله راهزنان و یا حیوانات قرار بگیرند. بنابراین با بهره گیری از وسایلی چون عصا، چوب و بادبزن از خودشان محافظت می کردند.

دلیل سوم عبارت بود از دفاع در برابر هجوم متجاوزین خارجی، هنرهای رزمی وسیله خوبی برای محافظت از مجموعه های مذهبی بودائیان و تمامیت ارضی کشور بود.

هنرهای رزمی امپراطوری در زمان سه امپراطوری باستانی کره ( شیلا، پیک چه ، گوگوریو) شکل گرفت این حکومت ها در سده اول قبل از میلاد و در قسمتهای کره فرمانروایی می کردند. جنگجویان وابسته به دربار هنرهای رزمی تیر و کمان، شمشیر، سوارکاری و تیراندازی در حین سواری، پرتاب چاقو، شنا و مبارزه در آب ،شکار حیوانات و صید ماهی، موسیقی، سیاست و علوم سنتی کره و نظایر آن آموخته و رواج می دادند.

این دلاوران عقیده داشتند که در طول حیات انسان جسم و روح جدایی ناپذیرند و سلامت یکی مستلزم پاکی و سلامت دیگری است. بنابراین سعی می کردند که هم از نظر جسمی و هم از جهت روحی خود را تقویت نمایند و برای حصول به این هدف بیشتر تمرینات و مطالعات در میان طبیعت زیبای کوه ها و رودخانه ها انجام می دادند. آنها همچنین معتقد بودند که اطاعت از پدر و مادر ، گذشت و فداکاری در مقابل دوستان، عدم عقب نشینی در میدان جنگ، کشتن از روی منطق و دفاع از مملکت از وظایف اصلی یک هنرجوی رزمی به شمار می رود. شروع تاریخچه جدید کوک سول کره از سال 1910 با انحلال و در هم شکستن ارتش سلطنتی دستگاه حکومتی شکل می گیرد. بدین ترتیب که در یکی از روزهای همان سال بسیاری از فرماندهان ارشد درباری را وادار به خانه نشینی کردند که در میان آنها فرمانده ارشدی به نام میونگ دوک سو بود. این شخص پس از بازگشت به زادگاهش در ناحیه تگو در خفا شروع به تمرین هنرهای رزمی نمود و تکنیک خود را در اختفای کامل فقط به نزدیک ترین اعضای خانواه اش آموخت و این زمانی بود که ژاپنیها کره را اشغال کرده و تمرین و آموزش هنرهای رزمی را در کره ممنوع و آن را غیر قانونی اعلام کرده بودند و هر کس را که به فراگیری و تمرین این هنر مبادرت می ورزیدند به سختی مجازات می کردند.

میونگ دوک سو یکی از میهن پرستانی بود که با تلاش و فداکاری بسیار توانست نه تنها مانع آن شود که هنرهای رزمی به دست فراموشی سپرده شود، بلکه آن را حفظ و تا بدین پایه رسانیده است. این خانواده تا 16 نسل این هنرها را آموخته و تمرین کرده و دانش این فنون را به نسلهای بعدی و دیگران منتقل کرده اند. کوک سول کره که هنر رزمی ملی کره می باشد یک تفکر سیستماتیک از فنون رزمی سنتی است که در جمع تاریخ هنرهای رزمی کشور کره را تشکیل می دهد. بدین لحاظ کوک سول کره یک سیستم بسیار سازمان یافته است که هدف آن کشف و تکامل تمام جنبه های هنرهای رزمی کره است. به عنوان یک سیستم رزمی، کوک سول شامل کلیه تکنیکهای مشرق زمین، بدنسازی، تقویت و هماهنگی روح و جسم و تعلیمات سلاحهای سرد سنتی می باشد. بعضی از این فنون عبارت است از :

 

ضربات دست :

 

 

شامل شیوه های ضربه زدن با دست باز و بسته ( کف دست، مشت ، مچ دست، انگشتان و اماده سازی دست برای تکنیکهای تخصصی ) ضربات و نقاط حساس، ضربه زدن با استفاده از بازو و شانه و دفاع کردن و جاخالی دادن.

 

تکنیکهای پا:

 

 

شامل ضربات پایه، ضربات چرخشی ، ضربات پرشی، ضربات ترکیبی ، ضرباتی که از هر دو پا استفاده می شود، ضربات بر روی نقاط حساس و ضربات تخصصی

 

 

درگیری و پرتاب :

 

 

شامل پرتاب با استفاده از بدن . پرتابهای پیش رونده ، پرتاب با استفاده از پا، به چنگ آوردن نقاط حساس ، دفاع با استفاده از تکنیکهای به چنگ گرفتن، تکنیکهای کشتی و مبارزه در حالت نشسته و یا خوابیده

 

تکنیکهای قفل مفاصل :

 

 

شامل تکنیکهای باز دارنده، تکنیکهای شکستن مفاصل ، تکنیکهای کنترلی و هدایت کننده و تکنیکهای توقیف و همراه برنده

 

آکرویاتیک و تکنیکهای افت :

 

 

شامل تکنیکهای سرعتی و بدن سازی، فنون حفاظت از بدن، استفاده از فنون آکروباتیک برای دفاع و حمله

 

بدنسازی :

 

شامل تمرینات کشیدن عضلات و انعظاف پذیری ، تکنیکهای تقویت کننده قلب و عروق، تمرینات تقویت کننده عضلات، تقویت کردن تاندونها و بافتهای عضلانی و تمرین دادن مفاصل جهت انعطاف پذیری.

 

 

تکنیکهای سبکی حیوانات رزمی :

 

 

تکنیک هایی که پایه و اساس آنها بر روی حرکات و یا صفات مشخصه حیوانات رزمی همانند ببر ، درنا، اژدها، مار و غیره طراحی شده است.

 

فرم:

 

 

فرم ها از شروع تا کمربند سیاه درجه 9 که شامل شیوه های دفاع و حمله، مبارزه، حرکات گرفته شده از حیوانات، تعادل، هماهنگی تنفس به منظور هدایت انرژی درونی بدن و روان بودن حرکات مستند نسبت به هر سطح به صورتی منظم طراحی شده است.

 

سلاحهای سنتی کره :

 

 

1-شمشیر کوتاه ، متوسط،بلند، فرد و یا زوج، لبه مستقیم وبا معکوس 2-چوبدستی کوتاه، متوسط،بلند تکی یا دوتایی ( جول بانگ ) نانچاکو 4- نیزه 5- عصا 6- بادبزن 7- ریسمان علاوه بر 24 سلاح سرد مختلف امپراطوری در کوک سول کره، سلاحهای بودایی و قبیله ای هم وجود دارد.

روشها و شیوه های شفا دهنده هنر رزمی شامل طب فشاری، طب سوزنی، سیستمهای انرژی درونی و طب گیاهی

 

مراقبه و تکنیکهای تنفسی

 

 

شامل فنون کنترل تنفس، مراقبه و حالتهای تنفسی و تکنیکهای تمرکز حواس

همان طوری که مشاهده می شود کوکسول کره تنوع وسیعی از فنون و شیوه های هنرهای رزمی را در بر دارد که فقط شامل جنبه های فیزیکی دفاع و حمله نیست بلکه شامل فنون التیام و شفادهنده توسعه قدرت درونی و بدنسازی است تمرینات کوک سول همچنین باعث اعتماد به نفس انضباط اخلاقی اطمینان خاطر و پرورش دهنده ارزش های روحی و روانی است که از سالیان دور با شخصیت رزمی شکل گرفته است در کوک سول سلامت ذهن و جسم به طور ویژه در درجه اول اهمیت قرار دارد اگرچه کوک سول هنر رزمی نسبتا جدیدی است ولی ریشه های آن به اعماق تاریخ کره بر می گردد. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با نماینده فدراسیون جهانی کیدو انجمن هانمینجوک هاپکیدو کره و مسول کوکسول کره در ایران استاد محمد رضا سودمند دارنده دان 5 داوری و مربیگری درجه یک جهانی از فدراسیون جهانی کیدوو انجمن هانمینجونک هاپکیدو کره جنوبی تماس حاصل فرمایید.

 

 

ماهنامه ورزشی قهرمان / مرداد 1390 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1497