Tim Larkin teaches violent forms of self-defence.

نیروهای پلیس و نکاتی برای مبارزه در خاک

3150
3151

بازدید

نیروهای پلیس و نکاتی برای مبارزه در خاک

 

در بسیاری از انواع درگیری های خیابانی، مبارزه بر روی زمین برای مدتی طولانی می تواند آسیب های زیادی برای شما به همراه داشته باشد. هرچند گرفتن، کارایی خود را در محیط های کنترل شده مانند دوجو و قفس ثابت کرده است اما در خیابان بنا به دلایل بسیاری شرایط خیلی متفاوت است.

اولا شما در یک زمان فقط یک نفر را می توانید بگیرد یعنی از عهده یک تهدید بر می آیید. واضح است که این روش شما را در معرض سایر تهدیدها که حضور خواهند داشت قرار می دهد.

ثانیا گرفتن هر دو دست شما را درگیر میکند. اگر شما یک نیروی پلیس باشید که اسلحه یا چاقو حمل می کنید، این وضعیت می تواند مانع استفاده شما از اسلحه تان شود. در حالی که شما از دستهایتان برای کنترل مهاجم استفاده کرده اید او می تواند با یک دست اسلحه شما را از کمربندتان در آورده و از آن علیه خودتان استفاده نماید ( من بارها تمریناتی را دیده ام که در آنها پلیس ها با افرادی که نقش مظنونین را بازی می کنند درگیر می شوند و آنها را دستگیر می کنند ما مظنونین اسلحه پلیس ها را بدون آنکه متوجه باشند از آنها می ربایند)

 

فیلم مبارزه در خاک اسپرت ویدیو

ثالثا گرفتن برای مبارزه، کارآمد نیست. در این سبک شما باید انرژی زیادی را مصرف کنید. غفلت خوردن بر روی زمین با یک مهاجم به مدت دو دقیقه در مقایسه با مبارزه سرپا برای همین مدت انرژی شما را خیلی بیشتر تخلیه می کند. ضمن اینکه مبارزه سرپا به طور متوسط خیلی کمتر از دو دقیقه طول می کشد.

علی رغم تمام این مسائل بسیاری از درگیری های نیروهای انتظامی و سایر شهروندان در خیابان بر روی زمین صورت می گیرد این میزان تا 90 درصد اعلام شده است. اگر روی زمین بروید و همانجا بمانید خطر شکست بالایی خواهید داشت.

چرا که در این حالت با تهدیدهای زیادی مواجه خواهید شد. به همین دلیل آشنایی با تکنیک های ضد گرفتن و مبارزه روی زمین در کنار حرکات تهاجمی متداولتر اهمیت بسیاری دارد د ر این صورت درک بهتری از استراتژی ها و تاکتیک های حریفتان خواهید داشت.

 

ذهنیت ورزش های مبارزه ای را کنار بگذارید

 

سیستم دفاع شخصی که با نام نیروی کنترل شده شناخته می شود برای برآورده کردن نیازهای افسران نیروهای پلیس طراحی شده است. این سیستم به مبارزه روی زمین از دیدگاه مبارزه ای نگاه می کند نه از دیدگاه ورزشی.

تفاوت این دو دیدگاه آشکار است : رزمی کاران ورزش های رزمی مانند جوجیتسو برزیلی کشتی و جودو نگران حملات به کشاله ران، ضربه به چشم یا فشار به مفاصلشان نیستند، هدف آنها تلاش برای انجام یک چرخش یا تسلیم ضمن دفاع در برابر تکنیک های قانونی حریف است. در عوض در دنیای واقعی هدف شما محافظت از نواحی حیاتی ، حفظ وضعیت پاها و خنثی کردن تهدید استفاده از اسلحه های در دستری علیه شما است.

 

درس اول :

 

 

همین الان ذهنیت ورزش های مبارزه ای را کنار بگذارید. حرکات تسلیم را فراموش کنید. در یک موقعیت خشن هدف شما این است که به موقعیتی بروید که محدوده حمله حریف را به حداقل برسانید وتوانایی خود برای کنترل او یا ختم درگیری و تغییر تاکتیک ها را افزایش دهید. نیروی کنترل شده با آموزش تمرینات ضد حمله که تکنیک های محافظتی را با تکنیک های حمله ترکیب می کند این کار را صورت می دهد و شما را آماده می کند که وقتی با یک حمله غافلگیر کننده مواجه شدید سریع خودتان را بازیابی کرده و کنترل را به دست بگیرید. اگر مهاجم خیلی به شما نزدیک باشد به گونه ای که نتوانید سایر تکنیک های کنترلی را به کار گیرید، می توانید به تکنیک های دست و قفل تنه روی آورید تا وضعیت بهتری بدست آورید.

در جریان تمرین دفاع شخصی، هدف اصلی شما باید سرپا نگه داشتن باشد. باز هم می گویم، هدف شما نباید این باشد که راحت روی زمین بروید، اما برای دفع حملات، به حداقل رساندن آسیب و بازگشت به حالت سرپا باید تکنیک های موثر را بیاموزید. این مطلب را در ذهن داشته باشید.

 

یک دفاع فرو ریزاننده به کار گیرید.

 

نیروی کنترل شده طرفدار رویکردی با نام دفاع فروریزاننده است. اگر به زمین بروید باید یک ناحیه ایمن دفاع زمینی ایجاد کنید و وقتی حریف سرپا است با حمله به پاها و ساقهایش او را عاجز نگه دارید. وقتی مهاجم فاصله را کم می کند، وضعیت تعادلی بگیرید که از آن بتوانید ضمن آنکه یک پایتان آماده لگد زدن است و دست آزادتان آماده محافظت از صورتتان می باشد از سمتی به سمت دیگر بروید. این دستور العمل ایجاد فاصله ای است که بتوانید به روی پاهایتان برگردید و یا از ابزارهای دفاعی دیگر استفاده نمایید.

اگر عضو نیروهای پلیس هستید این روش را هنگامی که کمربند حمل اسلحه پوشیده اید تمرین کنید و بیرون کشیدن اسلحه را تمرین نمایید. وقتی روی زمین آمدید، باید بیاد داشته باشید که حریف می تواند یک چاقو، سلاح گرم و یا اسلحه دیگری به همراه داشته باشد. در این نقطه می توانید از اسلحه خود استفاده کنید و او را با نیروی مرگبار خود مواجه نمایید.

در جریان تمرین دفاع شخصی اگر اسلحه حمل می کنید، بیرون کشیدن در وضعیت نشسته یا روی زمین را تمرین کنید. لوله اسلحه را دور از بدنتان نگه دارید. پس از آنکه شلیک کردن را تقلید کردید حریف باید به حمله خود ادامه دهد تا این ذهنیت در شما ایجاد نشود که همیشه پس از آن که به حریف شلیک کردید او متوقف خواهد شد.

 

کنترل خود را بازیابی کنید

 

 

اگر مهاجم به دفاع های شما رخنه کرد و به اندازه کافی نزدیک شد و شروع به زدن مشت نمود می توانید از مهارت های یاد گرفته در تمرینات ضد حملات نیروی کنترل شده استفاده نمایید. اگر حریف از دفاع های شما خسته شد و تلاش کرد که بایستید تا بر شما برتری پیدا کند از تکنیک های اهرمی استفاده نمایید تا انرژی جنبشی او را منتقل کرده و بتوانید به یک وضعیت برتر برسید. اگر مهاجم ترتیبی داد که تمام دفاع های اولیه شما را شکست دهد شما درگیری یک مبارزه مرگ و زندگی هستید. باید بر بازیابی وضعیت برتر و پایه ریزی کنترل موقعیتی تمرکز نمایید.

در جریان تمرین دفاع شخصی، تمرینات مبارزه روی زمین خود را به صورتی که شما در وضعیت بدی هستید شروع کنید.

این کار به شما فشار می آورد که برای حفظ جان خود تلاش بیشتری کنید. در نیروی کنترل شده تمرینی آموزش داده می شود که در آن شما در حالی که روی زمین هستید و حریف اسلحه غلاف شده شما را گرفته است کار را شروع می کنید. شما 30 ثانیه فرصت دارید که بازوی خود را فعال کنید و موقعیت برتر را بدست آورید. پس از 30 ثانیه مهاجم دوم با پرشی وارد می شود پس از 30 ثانیه مهاجم سوم به درگیری ملحق می شود. این تمرین اهمیت

بدست آوردن وضعیت پاها با آخرین سرعت ممکن را نشان می دهد. بر درگیری با یک حریف تمرکز نکنید در غیر این صورت ضرر خواهید کرد.

از صورت خود محافظت کنید

 

برای افزایش بیشتر احتمال حفظ جان بر روی زمین، از تمریناتی که شما را در بدترین وضعیت نامساعد قرار می دهد استفاده کنید مثلا دشمن بالای سر شماست و باز هم برای رسیدن به وضعیت بهتر تلاش می کند. ماموریت اول شما باید ممانعت از او برای ضربه زدن به صورتتان باشد سرتان را دائم حرکت دهید و از دست هایتان به عنوان مانعی در جلوی صورت استفاده کنید. در همان زمان به حرکت دادن بدن خود بخصوص لگن، ادامه دهید تا تعادل حریف را بر هم زنید.

در جریان تمرین دفاع شخصی به پشت بخوابید و از شریک تمرینتان بخواهید بین دو پایتان بالای سرتان باشد و یک زانویش از زمین جدا باشد. تمرین از لحظه ای شروع می شود که او زانویش را روی زمین می گذارد در این حالت شما اصلا احساس راحتی نخواهید داشت. سپس او شروع به زدن یکسری مشت به صورت شما می کند. اگر دستکش بوکس نپوشیده است اطمینان حاصل کنید که می داند باید ضرباتش را کنار سرتان عبور دهد. همچنین اطمینان حاصل کنید که روی تشک خوابیده اید از هل دادن حریف به سمت سر خود اجتناب کنید زیرا در این حالت او ممکن است زانوهایش را زیر بغل شما قرار دهد و بازوهایتان را در وضعیت بالا استفاده قرار دهد.

اگر وقتی او را به کنار هل دادید، او با گرفتن یک بازوی شما در برابر فشار شما مقاومت کرد بازوی خود را دور دست او بچرخانید و آرنجش را با پایتان به دام بیندازید. سپس در جهتی که اندام او را به دام انداخته اید غلت بزنید. اینک در وضعیتی هستید که بتوانید یک نگه داشتن کنترلی را بر او اعمال کرده و او را بغلتانید. تمام تکنیک های نیروی کنترل شده برای کارکرد در وضعیت های متنوع طراحی شده اند. به این ترتیب تکنیک های معدودی را لازم است که یاد بگیرید.

حتی وقتی او را پرتاب کرده اید، باز ممکن است  در گارد او گرفتار باشید. از حرکت باز نایستید یکسری حملات به کشاله ران را صورت دهید و با فرو کردن آرنج های خود به میان سطح داخلی ران های او پاهایش را با حرکتی دایمی از هم باز کنید، سپس روی پاهایتان بایستید.

در جریان تمرین دفاع شخصی اطمینان حاصل کنید که این تمرین و تمام تمرینات دیگر را در حالی که کمربند کاری خود را پوشیده اید و اسلحه غلاف شده به همراه دارید انجام دهید. در غیر این صورت در خطر فرو رفتن در تمرین سبک ورزشی قرار خواهید گرفت. از شریکتان بخواهید هر گاه فرصت پیدا کرد به سمت اسلحه شما حرکت کند. در صورت امکان از یک شریک دیگر بخواهید به عنوان مهاجم دوم وارد عمل شود.

 

برای استرس آماده باشید

 

 

اضافه کردن عوامل استرس زا را می تواند هر تمرینی را واقع گرایانه تر کند. یک عامل استراس زا شرایطی است که می تواند شما را گیج یا محدود نماید. و به این ترتیب تمرینتان چالش برانگیزتر خواهد شد این عوامل عبارتند از :

  • تمرین روی شن زار، روی پلکان عمودی یا در یک سالن باریک
  • انجام تمرین هوازی یا 15 ثانیه دوی سریع پیش از تمرین اصلی برای تقلید یک تعقیب وگریز
  • محدود کردن میدان دید با استفاده از یک چشم بند
  • کم کردن نور برای تقلید مبارزه در شب

این عوامل به منظور حفظ واقع گرایی تا حد امکان در تمرینات است تا به این ترتیب برای پیروزی در درگیر ی هایی که به روی زمین کشیده می شود آمادگی بهتری داشته باشید.

مرور کوتاه : مفاهیمی که باید در ذهنتان ماندگار باشند عبارتند از محافظت از خود، فواید حرکت مستمر، نیاز به در آوردن اسلحه و ضرورت بازگشتن به روی پاها

 

ماهنامه فرهنگی ورزشی رزم آور/  شماره 200

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1508