مبحث تغذیه پیشرفته

3013
3014

بازدید

مبحث تغذیه پیشرفته

زمانی که یک ماه تا برگزاری مسابقه باقی مانده است به فکر می افتم تا کمبود انرژی خود را جبران کنم. در آن زمان تحت رژیم غذایی بسیار سختی قرار دارم اما با این وجود، روزی 4 مرتبه از 450 گرم مرغ، استیک یا ماهی تغذیه می کنم تا انرژی بیشتری به دست آورم. در ضمن تحت رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیز قرار میگیرم و به همین دلیل با تغذیه از آجیل، زیتون و غذاهای سرشار از چربی های غیر اشباع کاری می کنم که انرژی زیادی داشته باشم. روزهای جمعه از کربوهیدرات بیشتری تغذیه می کنم و به این ترتیب به متابولیسم خود شوک وارد میکنم. چنین اقداماتی از اثرات به سزایی برخوردار است به طوری که هم از شرایط ظاهری بهتری برخوردار میشوم و هم خستگی زیادی در خود احساس نمی کنم.

آنتی اکسیدان های آنابولیک

پرسش :

آیا آنتی اکسیدان ها، اثرات مثبتی روی تقویت ماهیچه ها باقی می گذارند؟ آیا وجود آن ها برای سلامتی مفید است؟

پاسخ: آنتی اکسیدان ها از جمله مکمل های پرطرفدار هستند باید ورزشکاران پرورش اندام به ویژه کسانی که فاقد خصوصیات ژنتیکی مناسب هستند را تشویق کنیم از مکمل های آنتی اکسیدان استفاده کند. شاید به خود بگویید زمانی که ورزشکار به این همه پودر پروتئین، کراتین و امثال آن دسترسی دارد چرا باید از آنتی اکسیدان ها هم استفاده کند. علت این است که بعضی انتی اکسیدان ها، سرعت بهبودی ماهیچه ها را تسریع کرده، اثرات آنابولیک انسولین را افزایش داده و از کاهش سنتز پروتئین که بر اثر تمرین ایجاد می شود، جلوگیری می کنند.

زمانی که تمرین می کنید، تعدادی فاکتور رشد در بدن آزاد شده، میزان هورمون های آنابولیک افزایش یافته و در نتیجه با افزایش حجم و ابعاد ماهیچه ها مواجه می شوید. اگرچه واکنش آنابولیکی که بدن در برابر تمرینات از خود نشان می دهد، واکنش چندان ایده آلی نیست اما وجود رادیکال های آزاد سبب می شود بدن گرفتار مشکلات جدیدی شود. تمرین می تواند سبب افزایش تولید رادیکال های آزاد شود که این عمل به سلول ها آسیب می زند. به علاوه تحقیقات اخیر ثابت می کند رادیکال های آزاد می تواند سبب کاهش سنتز پروتئین در ماهیچه های اسکلتی شوند. به همین دلیل دانشمندان معتقدند با تشدید ترشح رادیکال های آزاد، عارضه بسیار خطرناک و شدیدی به نام اضمحلال یا تحلیل ماهیچه ها ایجاد می شود.

قبل از هر چیز متوجه باشید که اگرچه تمرین در کوتاه مدت سبب افزایش مقدار رادیکال های آزاد می شود اما در دراز مدت، سبب افزایش و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن در برابر آنتی اکسیدان ها می شود. ورزشکاران پرورش اندام همیشه مایل هستند تحت شرایط آنابولیک به سر ببرند. زمانی که سعی کنیم از محدوده های تقویت ماهیچه ها فراتر نرویم باید به خاطر داشته باشیم که همه چیز را به دقت محاسبه کنیم. به همین دلیل بسیار شایسته است که از یک مکمل آنتی اکسیدان ها مثل آلفا، لیپوئیک اسید ( ALA ) استفاده کرده و آن را پس از تمرین مصرف کنید. خواص این مکمل ارزنده به شرح زیر است: جلوگیری از کاهش سنتز پروتئین که ممکن است بر اثر افزایش و تجمع رادیکال های آزاد ایجاد شود، بهبود عملکرد انسولین در بدن و کمک به بهبود سریع ماهیچه ها که پس از تمرین اتفاق می افتد. برای این که به نتایج بهتری دست یابید حتما از 100 تا 400 میلی گرم ALA تغذیه کرده و آن را به عنوان وعده غذایی پس از تمرین مصرف کنید . « استیو اوریلی »

 

ماهنامه تخصصی پرورش اندام سال ششم شماره 68 

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1313