k-87-24

قدرت چوی لی فوت

3036
3037

بازدید

The power of choy Li Fut

قدرت چوی لی فوت

نوشته ماریان کا. کستینادو Marian K. Castinado

اصول چینی یین yin و یانگ yang  بر قدرت های مخالف تاکید دارد.

تات- مائو وانگ Tat-Mau Wang  که در سان فرانسیسکو چوی لی فوت کار می کند با این اصول کاملا موافق است. سبک او که حرکاتی مستقیم و دایره وار، سخت و آهسته می باشد و جهات شمال وجنوب را در هم می آمیزد، ثابت می کند که ورزش های رزمی متنوع، پویا و قدرتی می باشند.

ترکیبی از تکنیک های متوالی

Continuous combat combinations  وانگ می گوید: « بسیاری از سبک ها بر تکنیک های قدرتی و تکنیک هایی ناقص یا کامل متمرکز شده اند اما در چوی لی فوت از تکنیک های چرخشی، قدرتی و غیرمستقیم استفاده می شود.»

قدرت چوی لی فوت

در واقع بخشی از فلسفه چوی لی فوت، حمله با مجموعه ای از تکنیک هاست نه تنها با یک حرکت.

وانگ می گوید : « شما مانند یک ماشین، خواهان غلبه بر دیگران هستید و چوی لی فوت یک سبک تهاجمی واقعی می باشد.»

او اضافه می کند : « البته بهترین حالت، غلبه بر مهاجم قبل از دستیابی او به شما است، اما این حالت همیشه پیش نمی آید. با اجرای متوالی تکنیک ها فرصت حمله را به حریف ندهید.»

تعادل Balance

جنبه دیگر تکنیک های این سبک، حمله مستقیم با تکنیک چرخشی و حمله چرخشی با تکنیک مستقیم می باشد. « این یک قاعده کلی نیست اما گاهی  اوقات ما در مقابل تکنیک های چرخشی از تکنیک های مستقیم استفاده می کنیم و برعکس»

اگرچه منشا این سبک به چین جنوبی بر می گردد اما ترکیبی از سبک کونگ فو شمالی و جنوبی می باشد که باعث ایجاد یک اصل اساسی شده است. این اصل عبارتست از پریدن، لگد زدن و مشت زدن با قدرت. وانگ می افزاید : « ما تنها بر یک تکنیک تاکید نمی کنیم، آن چه باعث تمایز چوی لی فوت می شود این است که ما در آن هر کاری را انجام می دهیم.»  منظور از « هر کاری» ، تکنیک های درونی و بیرونی است. در شروع کار به تکنیک های خارجی مانند مشت زدن و لگد زدن پرداخته شود. اما بعدها تکنیک های درونی فراوانی مانند تمرین نفس کشیدن آموزش داده می شود. وانگ می گوید : « دلیل این که نمی توان گفت چی لی فوت سبکی بر پایه مبارزه است این است که افراد پیرتر نمی توانند مانند جوان ها تهاجمی کار کنند اما تکنیک های درونی را می توانند به خوبی اجرا کنند. تصور مردم بر این است که اگر فردی به سن شصت یا هشتاد رسیده باشد، باید به سراغ رایچی Raichi برود اما این تصور درستی نیست، زیرا چوی لی فوت سطوح و کاربردهای متفاوتی دارد. اگر چه این سبک واقعا برای مبارزه کردن مناسب است اما بسیار متنوع می باشد.

قدرت چوی لی فوت

حمله Sweeps

یکی از جنبه های قدرتی چوی لی فوت، تکنیک های تهاجمی آن است. اگرچه حمله کردن بخش عمده این سبک را تشکیل نمی دهد اما طبق گفته وی تکنیک های تهاجمی بسیاری در آن وجود دارد. « معمولا در ابتدای کار از تکنیک استفاده و سپس به شخص حمله می کنیم. شما هنگامی حمله می کنید که فرصتی به دست آورید.»

در مورد تفاوت حمله در این سبک با سبک های دیگر سئوال کردیم. او پاسخ داد: « البته تکنیک های خاص همانند یکدیگر هستند اما در این سبک تکنیک های تهاجمی منحصر به فردی وجود دارد. مثلا جودوکاران برای شکست دادن حریف خود از تکنیک گلاویز شدن استفاده می کنند. یک رزمی کار سبک چوی لی فوت در ابتدا از تکنیک دیگری استفاده کرده و سپس تکنیک های تهاجمی را با تکنیک پرتابی ادغام می کند.

دو نوع نگاه به تکنیک های تهاجمی وجود دارد.»  « معمولا چوی لی فوت نبردی بسیار نزدیک است. چنان چه تمایلی به به کارگیری تکنیک های ضربه ای ندارید، می توانید با تکنیکی تهاجمی حریف را از پای در آورید. در این سبک چنان چه حریف از ضربه مشت مستقیم استفاده کرد شما باید ابتدا ضربه او را دفع کرده و سپس به محض ایجاد کوچک ترین فاصله ای، از ضربه تهاجمی استفاده کنید. چنان چه از حریف کمی فاصله بگیرید متوجه می شوید که او توجهی به پای جلویی خود ندارد. در این هنگام می توانید از تکنیک تهاجمی چرخشی استفاده کرده و حریف را در همان فضای ایجاد شده به زمین بزنید.»

تکنیک بیوجونگ Biujong Technique

یکی از تکنیک های این سبک، تکنیکی تهاجمی به نام بیوجونگ می باشد. از این تکنیک برای حمله به صورت حریف استفاده می شود. در این حالت رزمی کار دست خود را به حالت مشت در آورده و با پای خود ضربه ای به پشت پاهای حریف زده و حمله ای قیچی وار را شکل می دهد که باعث می شود حریف از پشت بر روی زمین بیافتد. وانگ می گوید: « این یک تکنیک بسیار قوی است که می توان از آن برای قسمت های بالا یا پایین بدن حریف استفاده کرد. من با استفاده از این تکنیک در قسمت پای حریف می توانم به آسانی او را به زمین بزنم.»

حمله با زاویه 180 درجه 180-Degree Sweep

در این تکنیک معمولا پای عقب رزمی کار چرخیده و به پای جلوی حریف ضربه می زند. هم چنین شما می توانید مستقیما با بدن خود حمله کرده و یا در هنگام حمله به سمت پایین خم شوید. بهترین نقطه برای حمله ، قسمت ماهیچه ای ساق پای حریف است. حمله با زاویه  180 درجه شبیه ضربه ای لگد به عقب است که در آن شما می توانید حمله را به همین روش آغاز کنید. چنان چه حریف شما قدم سنگینی با پای جلو برداشت زمان حمله رسیده است. پای عقبی خود را با سرعت حرکت دهید. در این حالت می توانید به راحتی به او حمله کنید زیرا فضای زیادی برای پوشش دادن وجود ندارد.

حمله با زاویه 360 درجه 360-Degree Sweep

این تکنیک مانند ضربه پای قلاب بوده و بسیار دشوارتر از تکنیک های تهاجمی دیگر می باشد. این فن برای قسمت پایین بدن حریف به کار می رود و هنگامی که در وضعیت مبارزه قرار گرفته اید، می توانید با آن حریف خود را فریب دهید. در این هنگام متوجه می شوید که حریفتان توجهی به قسمت پایین بدن خود ندارد. شما از این فرصت استفاده کرده، خم شده، دست ها را روی زمین گذاشته سپس با استفاده از پا حمله کنید وانگ اظهار می دارد که: « این یک موقعیت بسیار خاص نیست. تا زمانی که حریف توجهی به بدن خود ندارد می توانید از این تکنیک برای حمله به او استفاده کنید.»

حمله از جلو Front Forward Sweep

این یک تکنیک نسبتا ساده می باشد. در این تکنیک می توان از دو دست و یا یک دست و یک پا به طور هم زمان استفاده کرد. هنگامی که رزمی کار سبک چوی لی فوت با پای خود به جلوی پای حریف ضربه می زند، در همان زمان صورت یا بدن حریف را گرفته و او را به سمت زمین هل می دهد. « این راهی است که می توانید نیروی خود را مضاعف سازید.»

حمله از پشت the Back Sweep

در این تکنیک ، رزمی کار با پای خود و از پشت به حریف حمله می کند. « این حمله نوعی غافل گیری حریف است زیرا او قادر به گرفتن شما نیست.» « این که از چه تکنیکی و چگونه استفاده شود بستگی به موقعیت شما دارد. چوی لی فوت تقریبا از تکنیک های نیمه چرخشی و نیمه مستقیم تشکیل شده است. مثلا چنان چه حریف با تکنیک ضربه رو به جلو به من حمله کند، سعی می کنم انرژی او را به جهت دیگری بفرستم. تنوع به شما قدرت می دهد»

دانستن قدرت است Knowledge is Power

آرزوی وانگ برای افزایش اطلاعات مردم درباره نیروی ورزش های رزمی چین باعث عزیمت او از هنگ کنگ به ایالات متحده آمریکا شد. او می گوید:« از آن جایی که تاکید ورزش های رزمی دهه هفتاد بر زیبایی و تناسب اندام بود بسیاری از مردم تصور می کنند که مردم آن زمان بسیار زیبا و خوش اندام بوده اند و تصور برخی دیگر هم بر این است که تمامی رزمی کاران چین، گانگستر بوده اند.

وانگ برای برطرف کردن این اشتباهات، اسپانسر دوره های مسابقات خود شد. او می گوید:
« امسال 1300 شرکت کننده از سراسر دنیا داشتیم. بسیاری از کاراته کاران و تکواندوکاران برای دیدن ورزش های رزمی چینی آمده بودند.»

شما در آزادترین مسابقات هم، شاهد رقابت مشت زنی در این ورزش های رزمی نیستید. به همین دلیل تصور مردم بر این است که یک رزمی کار چینی قادر به جنگیدن نیست. او خاطرنشان می سازد: « هدف من توسعه تمامی جنبه های ورزش های رزمی چینی می باشد. سالیان متمادی است که ورزش های رزمی چینی در حال کسب تجربه است. من می خواهم به مردم فلسفه ورزش های رزمی چین را بیاموزم.

« در حال حاضر مردم نظر مثبتی به این ورزش دارند. سالیان قبل این ورزش را با هدف توانایی جنگیدن می آموختند اما حالا والدین مایلند که فرزندانشان از طریق این ورزش به نظم و ترتیب دست یابند.»

در چوی لی فوت همه نوع نیرویی وجود دارد اما قدرت فیزیکی تنها در شروع آن دیده می شود.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=968