ss

تقویت مغز و قوای ذهنی

3198
3199

بازدید

تقویت مغز و قوای ذهنی

 

مغز دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است. مصرف محرک ها و آمینواسیدها روی دستگاه عصبی تاثیر می گذارد. حال می خواهیم درباره این موضوع شرح دهیم که چه چیزی می تواند فعالیت ناقل های عصبی را تسهیل کند.

 

سندرمن ( ضایعه ) سروتونین

 

 

زمانی که کسی با کاهش مزمن سروتونین مواجه باشد اغلب در معرض افسردگی بالینی قرار می گیرد. قرص های ضد افسردگی مثل پروزاک یا زولوفت با افزایش سروتونین به طریق طبیعی عمل کرده و به کمک فرد می شتابد. البته گیاهان دارویی مثل مخمر آبجوی خیس نخورده سنت جان هم به همین شکل عمل میکنند. این ترکیبات تحت عنوان باز دارنده های مونو آمین اکسید از ( MAO ) شناخته می شوند. این ترکیبات از تجزیه سروتونین در مغز جلوگیری می کنند. به همین دلیل در سطح بالا باقی می مانند تا فرد با مشکلی مواجه نشود. مشکل این جا است که هیچیک از این گیاهان یا داروها نمی توانند ریشه ناراحتی را بر طرف کنند و یا میزان تولید ناقل های عصبی را افزایش دهند بلکه ذخایر سروتونین موجود در مغز را به طور موقتی بالا می برند. این گیاهان یا داروها بر اثر مصرف مکرر به تدریج اثر خود را از دست می دهند.

بنا به دلایلی بعضی ناقل های عصبی که در تولید داروهای ضد افسردگی به کار رفته اند حاوی مخمر آبجوی سنت جان هستند.به همین دلیل متوجه می شویم که چرا نمی تواند از این گیاه به عنوان محرک دستگاه عصبی مرکزی استفاده کرد. بسیاری از کسانی که دچار کمبود سروتونین نیستند همواره گزارش کرده اند که پس از مصرف این مواد دچار حالت خواب آلودگی و انبساط خاطر میشوند اما مسلما هیچ کسی مایل نیست قبل از اجرای تمرینات با چنین احساساتی مواجه شود.

عوامل بازدارنده مونوآمین اکسیدان کاری می کنند که ناقل عصبی و محرک نوراپی نفرین در سطح بالا باقی بمانند اما افزایش هم زمان سروتونین هر نوراپی نفرین غیر ممکن است زیرا هر یک اثر دیگری را خنثی می کند. در بدترین شرایط که مقدار سروتونین از نوراپی نفرین بیشتر می شود همواره مشتاق می شوید که به گوشه دنجی از باشگاه پناه برده و در آن چرت بزنید. تحقیقاتی که توسط پروفسور « ریچارد و ورتمن » صورت گرفته، نشان می دهد کولین می تواند زمینه مناسبی برای افزایش ناقل عصبی دیگری به نام استیل کولین فراهم کند. این ماده سبب می شود دانش آموزان در آزمون های خود نمرات بالاتری کسب کنند. تحقیقات دیگر هم ضامن همین حقیقت است.

 

تقویت مغز و قوای ذهنی

 

رژیم غذایی می تواند روی افزایش مقدار ناقل های عصبی موجود در مغز اثر بگذارد.

 

 

چنین به نظر می رسد که رژیم غذایی به شدت روی مقدار ناقل های عصبی مغز اثر می گذارد. طبق مطالعات ورتمن، مصرف بعضی مکمل ها سبب بهبود عملکرد مغز و افزایش کارایی و قدرت ورزشی می شود. مکمل مناسب و ایده آل باید طوری باشد که به تمرکز ذهن و چربی سوزی کمک کرده ( از ذخایر گلیکوژن جهت تامین سوخت استفاده نموده) علایم خستگی را از بین برده و بازده عضلات را افزایش دهد ( این عمل با بهره گیری از واحدهای حرکت بیشتر صورت میگیرد) این احتمال وجود دارد که سایر ناقل های عصبی نقش ارزنده ای در بالا بردن I.Q ( ضریب هوش) ، تقویت حافظه و یا حتی نبوغ و خلاقیت ایفا کنند.

 

افزایش کیفیت ناقل های عصبی

 

 

منظور از ناقل های عصبی ایده آل ، آمینواسید تیروزین است که به ناقل های عصبی محرک دوپامین، نوراپی نفرین و افدرین تبدیل می شود. یعنی همان ناقل های که تحت عنوان کاتکولامین ها شناخته می شوند. تخمین زده می شود حدود 90 درصد از کاتکولامین های مغز مستقیما از طریق تیروزین سنتز شوند، عده ای از محققین موفق شده اند بعضی انواع افسردگی را به کمک تیروزین درمان کنند. کسانی که هر روز از 2 یا 3 گرم تیروزین ( با معده خالی ) استفاده کرده و این عمل را قبل از اجرای تمرینات با آغاز کار روزانه انجام می دهند، موفق میشوند سطح هوشیاری و کارایی خود را بالا ببرند. حتی این اقدام سبب افزایش قابل توجه قدرت جسمانی نیز می شود.

 

فهرستی که از ناقل های عصبی موثر و مناسب تهیه می کنید آمینواسید تیروزین را شامل می شود که به ناقل های عصبی محرک چون دوپامین، نوراپی و اپی نفرین تبدیل می شود.

 

 

همان طور که در بالا متذکر شدین تیروزین سبب افزایش مقدار دوپامین می شود که این مسئله از فواید زیادی برخوردار است زیرا زمانی که مقدار دوپامین به طور طبیعی کاهش می یابد ( بر اثر افزایش سن ) مقدار هورمون پرولاکتین افزایش می یابد. متاسفانه افزایش ترشح پرولاکتین با کاهش تستوسترون همراه است. اگر با مصرف تیروزین کاری کنید که مقدار دوپایین افزایش یابد می توانید از کاهش تستوسترون که با گذشت سن پدیدار می شود به خوبی جلوگیری کنید. ناقل عصبی موثر می تواند مقدار ناقل عصبی مهم دیگری به نام استیل کولین را افزایش دهد. وجود این ترکیب شیمیایی نمی تواند کارایی مغز را بهبود ببخشد به طوری که یا توانایی حافطه را بهبود بخشیده و یا ارتباط بیشتری میان مغز و عضلات پدیدار می سازد. اگر از یک گرم مکمل فسفاتیدیل استفاده کنید به راحتی زمینه مناسبی جهت افزایش مقدار استیل کولین فراهم می آورید.

در ناقل عصبی خوب به مقدار معینی از دو ترکیب قبلی برخورد می کنیم اما عوامل و ترکیبات دیگر نیز وجود دارد که اثر آن ها را افزایش می دهد. سرین نام آمینواسید دیگری است که هم متابولیسم گلوکز مغز را تنظیم کرده و هم فعالیت گیرنده های ناقل عصبی را افزایش می دهد. در ضمن آنزیم های عصبی را آزاد می کند.

اجازه دهید به ترکیبات دقیق هر سه عامل فوق به دقت نگریسته و جزییات آن ها را بررسی کنیم. تیروزین و فسفاتیدیل کولین می توانند دو ناقل عصبی موجود در مغز را افزایش دهند در حالی که سرین، نقاط مربوط به ناقل های عصبی موجود در مغز را افزایش می دهد. عده ای از فسفاتیدیل سرین به عنوان داروی تقویت مغز استفاده میکنند. عده ای معتقدند که اثرات این دارو تا 30 روز باقی می ماند. در واقع می توان به این نتیجه رسید که این دارو سبب افزایش مناطق مربوط به گیرنده های ناقل عصبی می شود. بنابراین هدف چنین داروهایی بسیار موثر است سایر ترکیبات موثر و مناسب عبارتند از : گیاه جینکو بیلوبا و ماده مقوی مغز به نام DMAE.DMAE سبب بالا رفتن مقدار استیل کولین می شود در حالی که جینکو بیلوبا، خون بیشتری را در مغز به جریان می اندازد. به طوری که سبب تقویت حافظه و قدرت تمرکز شده و در ضمن روی اخلاق و رفتار نیز تاثیر مثبت می گذارد. اخیرا دارویی به نام هیدرجین در امریکا شهرت پیدا کرده است به طوری که گفته می شود با مصرف روزانه 9 گرم آن ( آن طور که توسط ورزشکاران اروپایی توصیه می شود ) می توانید رشد تارهای عصبی را تحریک کنید اما این مسئله هنوز به اثبات نرسیده است.

کسی که از محرک های عصبی استفاده می کند باید بداند که با استفاده از روش های مناسب می تواند قدرت خود را افزایش داده و هنگام تمرین کاری کند که از عملکرد بهتری برخوردار شود.

 

نتیجه

 

 

شاید با مسئله ناقل های عصبی و عملکرد آن ها آشنایی داشته باشید اما بدانید که از کجا شروع کنید و چه ترکیباتی را به مصرف برسانید. خوب می توانید مقدار زیادی از ترکیبات شیمیایی را که از آن ها نام بردیم به تنهایی مصرف کنید بهتر است قبل از هر اقدام دیگری به فکر خرید تیروزین، فسفاتیدل کولین، فسفاتیدیل سرین، جینکوبیلوبا و SMAE باشید. مقدار مجاز مصرف عبارتست از : 3-2 گرم –L تیروزین  همراه با یک گرم فسفاتیدیل کولین، 200 میلی گرم SMAE و حدود 200 میلی گرم جینکوبیلوبا که باید قبل از  تمرین یا شروع امتحان مصرف شود. بهتر است این ترکیبات را با معده خالی مصرف کنید دوره تحقیقات و مطالعات راجع به ناقل های عصبی بسیار پیچیده، هیجان انگیز، هوشمندانه و بحث برانگیز است اما اگر بتوانید عملکرد خود را در باشگاه ورزشی کلاس درس یا محل کار بالا ببرید مسلما می توانید راهی پیدا کنید تا از وجود ناقل های عصبی در تمرینات قدرتی هم بهره بگیرید. در این صورت به جای این که همه قوای ذهنی خود را صرف این موضوع کنید که جسم شما بهتر عمل کند. مغزتان به تدریج توانایی می یابد تا روی مسایل خود متمرکز شود.

 

آشنایی با داروهای مقوی ناقل های عصبی

 

 

دیپرینل:  این دارو که مقدار مجاز پیشنهادی مصرف آن 5/2- 25/1 میلی گرم در هفته است سبب افزایش دوپامین مغز می شود که به نوبه خود با افزایش تستوسترون، کنترل حرکت و هوشیاری همراه است.

-L دوپا: این دارو مستقیما روی مقدار دوپامین اثر گذاشته و اغلب به بیماران مبتلا به پارکینسیون تجویز می شود. درست مثل دپرنیل می تواند مقدار تستوسترون را تقویت کرده و قدرت و توانایی مغز را بالا ببرد. به این منظور کافی است هر روزانه 4-2 گرم آن استفاده کنید.

پیراستام : گفته می شود این دارو سبب افزایش طول عمر، تقویت هوش، بهبود متابولیسم گلوکز، افزایش بازده ATP و بهبود تاثیرات سایر ناقل های عصبی می شود. اگر روزانه از 4800- 2400 میلی گرم آن استفاده نمایید به شدت از اثرات مثبت آن بهره مند می گردید.

 

پرورش اندام / شماره 123

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1458