250px-Javelin

تاریخچه و قوانین پرتاب نیزه

2747
2748

بازدید

پرتاب نیــــزه

 width=
 width=

پرتاب نیزه.

 

    پرتاب نیزه یکی از رشته‌های دو و میدانی است.

در این رشتهٔ ورزشی، ورزشکار می‌کوشد تا نیزه‌ای از جنس فلز یا فایبرگلاس را به فاصله‌ای هر چه دورتر پرتاب کند.

قوانین پرتاب نیزه نیزه ناحیهٔ پرتاب قوانین مربوط به مسابقات جنس نیزه از آلیاژ آلومینیوم فشرده یا چوب است و سه بخش دارد: بدنه؛ قسمت طناب‌پیچی شده برای گرفتن نیزه و نوک فلزی، وزن نیزه برای مردان ۸۰۰ گرم و طول آن حداکثر ۲۷۰ و حداقل ۲۶۰ سانتی‌متر است. این ارقام برای زنان ۶۰۰ گرم با طول حداکثر ۲۳۰ و حداقل ۲۲۰ سانتی‌متر می‌باشد. مرکز ثقل نیزه باید مردان بین حداکثر ۱۰۶ و حداقل سانتی‌متر باشد. مقطع عرضی نیزه دایره‌ای‌شکل است و در کل به‌ شکل ایرودینامیک ساخته شده است.

              ناحیهٔ پرتاب

مسافت مسیر دورخیز در پرتاب نیزه باید حداکثر ۵/۳۶ متر و حداقل ۳۰ متر باشد. دالان پرتاب نیزه را دو خط موازی به پهنای ۵ سانتی‌متر که در فاصله ۴ متری یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است. قوس انتهائی دالان پرتاب جزئی از محیط دایره‌ای است که به شعاع ۸ متر ترسیم می‌شود و در واقع محدودهٔ انتهائی پرتاب را مشخص می‌‌کند. برای مشخص‌کردن قطاع یا ناحیهٔ فرود پرتاب، مرکز دایره به شعاع ۸ متر را به دو انتهای قوس انتهائی پرتاب وصل می‌کنیم و سپس خطوط به‌دست آمده را مطابق تصویر (۱۷ – ۱۶)، در یک خط مستقیم ادامه می‌دهیم (زاویهٔ بین دو شعاع در حدود ۲۹ درجه خواهد بود).
پهنای قوس انتهائی دالان پرتاب باید به عرض ۷ سانتی‌متر باشد و از جنس چوب یا فلز و هم‌سطح با زمین است. البته می‌توان در صورت دسترسی نداشتن به قوس آماده، با گچ آن را روی زمین ترسیم کرد.

قوانین مربوط به مسابقات

۱. ترتیب پرتابِ شرکت‌کنندگان با قرعه‌کشی تعیین می‌شود.
۲. اگر تعداد شرکت‌کنندگان بیش از ۸ نفر باشد، هر نفر ۳ پرتاب انجام می‌دهد و به ۸ نفری که بهترین نتایج را به‌دست آورده‌اند اجازهٔ سه پرتاب دیگر داده می‌شود. هنگامی‌که تعداد پرتاب‌کنندگان ۸ نفر یا کمتر باشد، هر نفر شش پرتاب انجام خواهد داد، یعنی مسابقات به‌صورت نهائی برگزار می‌شود و رده‌بندی از روی بهترین نتایج هر فرد تعیین می‌گردد.
هر ورزشکار مجاز است پرتاب خود را در محدودهٔ زمانی یک دقیقه انجام دهد. قبل از شروع مسابقه، به هر پرتاب‌کننده اجازهٔ دو پرتاب تمرینی داده می‌شود ولی پس از شروع مسابقه هیچ پرتاب‌کننده‌ای نمی‌تواند از دالان مسابقه به‌عنوان تمرین استفاده کند. پس از اندازه‌گیری هر پرتاب که با متر نواری غیرقابل انعطاف یا دوربین انجام می‌گیرد و تا یک سانتی‌متر خوانده می‌شود چنانچه دو نفر تساوی کنند، دومین پرتاب بهتر و در صورت تساوی مجدد سومین پرتاب بهتر و همچنین تا آخر، منظور می‌گردد تا اینکه حالت تساوی از بین برود و رده‌بندی مشخص گردد.
در مسابقاتی که به‌صورت دو مرحله‌ای اجرا می‌شود، معمولاً مسافتی به‌عنوان حدّ نصاب انتخابی در نظر گرفته می‌شود و هر پرتاب‌کننده چنانچه در هر یک از سه پرتاب مرحلهٔ انتخابی موفق به‌کسب حدّ نصاب ورودی شود به مرحلهٔ نهائی راه خواهد یافت. نتایج مرحله مقدماتی یا انتخابی تأثیری در نتایج نهائی ندارند.
۳. رعایت قوانین زیر در پرتاب نیزه ضروری است:
الف: پرتاب‌کننده نیزه نباید در حین پرتاب یا بعد از آن، از روی خط قوسی‌شکل آخر دالان پرتاب بگذرد.
ب: در لحظه‌ رها کردن نیزه، ورزشکار باید بین دو خط محصور‌کنندهٔ مسیر دورخیز بماند.
ج: پرتاب‌کننده باید تا بعد از فرود آمدن نیزه در محدودهٔ مسیر دورخیز یعنی دالان باقی بماند و سپس با اجازهٔ سرداور پرتاب، محوطه را از عقب خط قوسی‌شکل ترک کند.
د: پرتاب‌کننده باید نیزه را در محل طناب‌پیچ گرفته با یک دست حمل کند.
ه: نیزه باید به‌نحوی در دست قرار گیرد که انگشت کوچک به نوک نیزه نزدیک‌تر باشد.
و: نیزه باید از قسمت بالائی شانه و با دست پرتاب، رها شود.
ز: نیزه نباید مانند سنگ قلاب یا با عمل چرخاندن پرتاب شود.
ح: در هیچ مرحله‌ای از پرتاب نباید پشت پرتاب‌کننده به‌طرف محل فرود نیزه قرار گیرد.
ط: نوک نیزه باید اولین قسمتی باشد که با زمین تماس پیدا می‌کند از این‌رو، لزومی ندارد که نوک نیزه در موقع فرود در زمین فرو رود و تنها کافی است اثری روی زمین بگذارد.
ی: استفاده از دستکش یا نوار پیچ‌کردن انگشتان مجاز نیست ولی استفاده از کمربند برای جلوگیری از وارد آمدنِ صدمات به ستون فقرات اشکالی ندارد.

با تشکر از سایت http://eror.ir

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=265