golf1

تاریخچه و قوانین بازی گلف

2911
2912

بازدید

گلف

 width=
 width=

تایگر وودز، قهرمان گلف جهان

     گلْف یکی از بازیهای فضای آزاد است که در آن بازیکنان بطور فردی یا تیمی به‌وسیله چوبهای گوناگون ویژه‌ای توپ کوچکی را درون سوراخی در زمین می‌اندازند. در آیین‌نامه بازی گلف این بازی را اینگونه تعریف کرده‌اند: “گلف پرتاب یک توپ از نقطه آغاز بازی به درون یک سوراخ است که به‌وسیله یک یا چند ضربه پیاپی و بر طبق قوانین مشخصی صورت گرفته باشد.”

          فهرست مندرجات

  • ۱ خاستگاه بازی گلف
  • ۲ ویژگیهای بازی گلف
  • ۳ گلف در ایران
    • ۳.۱ گلف در تهران
  • ۵ منابع

        خاستگاه بازی گلف

 

خاستگاه گلف سرزمین اسکاتلند است. این بازی از چندین سده پیش در بریتانیا بازی می‌شده است. مشهورترین و قدیمی ترین زمین گلف جهان در شهر سنت اندروز در اسکاتلند قرار دارد و نخستین قوانین رسمی این رشته در شهر ادینبورگ پایتخت اسکاتلند نوشته شده است. واژه «گلف» که از سده ۱۶ میلادی برای این بازی به کار می‌رود از واژه‌های قدیمی اسکاتلندی ” “Golve و ” “Goff گرفته شده که در اصل مشتقی از واژه آلمانی میان‌سده‌ای “Kolf” بوده است. این اصطلاح kolf به معنای باشگاه است. این بازی با اینکه معمولاً به عنوان بازی مرفّهان و نخبگان بشمار می‌آید امروزه در میان طبقات دیگر هم محبوبیت یافته و بازیگران بیشتری را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند.

           ویژگیهای بازی گلف

 

زمین گلف حدود سی چهل هزار متر مربع وسعت دارد. برای بازی گلف کفش ویژه میخداری نیاز است تا به هنگام ضربه زدن پای بازیکن نچرخد. لباس گلف هم برای راحتی حرکت بدن و از جنس مخصوص درست شده است. برای گلف‌بازی ساک ویژه‌ای نیاز است تا چهارده چوب گلف را در خود جای دهد. این ساک در زیر خود چرخهایی دارد که به گلف‌باز اجازه می‌دهد تا ساک و چوبهای خود را براحتی در سراسر زمین بهمراه ببرد. هر کدام از این چوبها برای زدن ضربه‌های گوناگونی بکار می‌روند. هر بازی گلف بین چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد ودارای قوانین خودش است

         گلف در ایران

 

از اوایل قرن بیستم میلادی پس از کشف نفت در جنوب ایران و حضور چشمگیر بریتانیایی‌ها در این مناطق، چندین زمین گلف در برخی شهرستانها مانند مسجد سلیمان ساخته و بکار گرفته می‌شده اند. نخستین زمین استاندارد چمن برای گلف در دوره پهلوی و در باشگاه انقلاب تهران به کار افتاد که هنوز هم فعال است.

تا قبل از سال ۱۳۷۴ گلف در ایران فدراسیون نداشت و از آن سال فدراسیون گلف تشکیل شد و از سال ۸۳ عیسی اسحاقی ، سخنگو و معاون سابق سازمان تربیت بدنی ریاست آنرا برعهده دارد.

در سال ۱۳۸۳ حدود ۲۰۰ گلف باز در ایران مشغول به بازی بودند و هم اکنون تعداد بازیکنان به ۱۵ هزار نفر رسیده است.در بخش قهرمانی نیز لیگ گلف در دو گروه پیشرفته و نیمه پیشرفته با حضور ۱۲ تیم برگزار می شود

امروزه طرحهای اجرایی چندی در دست اقدام است تا در محوطه دانشگاه تهران، هتلها و همچنین در زمینی میان چالوس و نوشهر زمینهای گلف ساخته شود[نیازمند منبع].

تیم ملی گلف بانوان ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز بکار کرده و دوره‌های مسابقه انتخابی برای تیم ملی نیز میان گلف‌بازان شهرهای گوناگون ایران انجام شده است. فدراسیون گلف ایران لیگهایی میان باشگاه‌های کشور برگزار می‌کند. تا امروز استان‌های خوزستان، تهران، اصفهان، فارس و قم دارای باشگاه‌های گلف هستند.

تنها کتاب گلف به زبان فارسی ترجمه‌ای است از کتاب مالکولم کمبل که توسط انتشارات اندیشه سرا منتشر شده است.

             گلف در تهران

 

تنها باشگاه ورزشی تهران که امکاناتی برای بازی گلف دارد، باشگاه انقلاب است. این زمین با شش کیلومتر درازا در برگیرنده ۶۰ هکتار چمن است اما، به سبب نبودن نور افکن کافی استفاده از این زمین به ساعات روز محدود می‌شود. (زمینهای گلف دیگری نیز در اهواز مسجد سلیمان، آبادان و اصفهان وجود دارد که همگی خاکی است). در زمین گلف باشگاه انقلاب مسابقه‌هایی هم برگزار می‌شود که مسابقه‌های پایان فصل، مسابقه‌های جام دیپلماتیک، مسابقه رده جوانان و بزرگسالان، مسابقه‌های قهرمانی باشگاه‌های کشور و مسابقه جام فجر از آن جمله است.[۱]

        منابع

 

  1. ↑ کتاب اول
  • یزدان‌پرست، به‍اره، تاریخ‍چه بازی گل‍ف، ورزش دانش‍گاه انق‍لاب، ش ۲۰۴، (دی ۱۳۸۳): ص ۲۴ – ۲۶ ، ۲۷.
  • ورزش گل‍ف، آرامش، خونس‍ردی و تم‍رکز، آفرین‍ش، (۷ آبان ۱۳۸۳): ص ۱۵.
  • روحانی، وصال، گل‍ف یع‍نی چه‌؟!، روزنامهٔ جوان، (۱۴ دی ۱۳۸۳): ص ۱۱.

 

.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=188