تاثیرات ماساژ بر بازیافت فیزیولوژیکی و روانی بعد از تمرینات شدید ورزشی

2888
2889

بازدید

تاثيرات ماساژ بر بازيافت فيزيولوژيکی و روانی بعد از تمرينات شديد ورزشی


       از آغاز به وجود آمدن تمدنها و جوامع، ماساژ به عنوان روش درمانی موثر، در بيشتر فرهنگ ها وجود داشته و دارای سابقه طولانی و کاربرد سنتی در ورزش بوده است. در متون ورزشی، ادعاهای زيادی پيرامون مزايای ماساژ وجود دارد که شامل بهبود قابليت کشش تاندونها و بافت های همبند و تسکين اسپاسم و تنش عضلانی می باشد. پنداره های رايج حاکی از اين است که انجام ماساژ، بازيافت عضلات بعد از تمرينات شديد را افزايش داده که اين امر عمدتا به دليل تسريع جريان خون عضله است. اگرچه تحقيقات گذشته، نتايج ضد و نقيضی در مورد تاثير ماساژ برجريان خون گزارش داده اندکه از عدم تاثير تا افزايش 50 درصدی جريان خون بعد از ماساژ در نوسان است.

    اعتقاد بر اين است که تجمع لاکتات در عضلات و خون، تا حدی دوره بازيافت بعد از تمرينات بدنی شديد را به تاخير می اندازد. اگر اينطور فرض کنيم که ماساژ، جريان خون عضله را افزايش داده و جريان خون نيز يک عامل مهم در برداشت لاکتات بعد از تمرين باشد، پس از اين طريق اکسيداسيون لاکتات افزايش يافته و لاکتات از عضله و خون دفع می شود. يافته های محدودی از تاثيرات مثبت ماساژ بر روی برداشت لاکتات از عضله حمايت می کنند. با وجود اين هنوز بحث و اختلاف نظر پيرامون تاثير ماساژ بر برداشت لاکتات خون در مقايسه با دوره بازيافت غير فعال وجود دارد.
محققين گذشته گزارش کرده اند که بازيافت روانی بعد از تمرينات ورزشی شديد بايد در کنار بازيافت فيزيولوژيکی مد نظر قرار گيرد. متاسفانه تحقيقات تجربی اندکی در مورد تاثيرات روانی ماساژ انجام شده و شواهد و مدارک مبهمی ارائه شده است. در نهايت اين طور استنباط می شود که کارايی ماساژ در افزايش جريان خون و برداشت لاکتات عضله بعد از تمرينات ورزشی شديد مورد ترديد بوده اما تاثيرات ماساژ روی بازيافت روانی بعد از تمرينات ورزشی تا حدی مورد تاييد می باشد.

 

برگرفته از وب سایت فدراسیون ژیمناستیک

نوشته : سيد محسن آوندی کارشناسی ارشد تربيت بدنی و علوم ورزش

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=374