skinny-fat

باورهای غلط در رژیمهای لاغری

3112
3113

بازدید

باورهای غلط در رژیمهای لاغری

کاوه محمد علی نژاد

بدن انسان همیشه در یکی از 2 حالت ذیل قرار دارند :

1-  حالت آنابولیک

2-  حالت کاتابولیک

 

1-  حالت آنابولیک : به زمانی گفته می شود که بدن در حال عضله سازی و به عبارتی در مرحله حجم مانند تمرینات بدنسازی باشد.

2-  حالت کاتابولیک : به زمانی گفته می شود که در صورت عدم تامین انرژی لازم از طریق انواع خوراکی ها- مواد مورد نیاز سلول ها از طریق سوخت عضلانی موجود و آزاد سازی آن برای تامین انرژی بدن به وجود می آید که در ادامه مطلب مفصل تر به آن می پردازیم.

رژیم لاغری

توضیح لایه های بدن:

بدن دارای 4 لایه اصلی است:

لایه اول : پوست

لایه دوم: آب زیر پوست

لایه سوم: بافت چربی

لایه چهارم : بافت عضله

1-  پوست : خارجی ترین لایه بدن می باشد

2-  آب زیر پوست : لایه ای است نازک برای محافظت از خشکی پوست و لطیف نگه داشتن آن در داخل و خارج سلولی

3-  بافت چربی: لایه فوق العاده مهمی است که بر اثر عدم سوختن کالری مازاد حاصل از غذاهایی که صرف می شود به وجود می آید. چربی لایه حیاتی فوق العاده برای بدن می باشد.

4-  بافت عضلات ( ماهیچه) : لایه ای از بدن که تمام فعالیت های ما را کنترل می کند و همین طور که گفتیم زیر بافت چربی، عضلات ( لایه سوم بدن) قرار دارد.

مضرات گرسنگی به منظور لاغری

یکی از ویژگی های بدن انسان این است که وقتی شما وعده غذایی تان را کم می کنید، برای تولید انرژی بدن از بافت های فوق العاده مهم یعنی عضله استفاده می کنید ( حالت کاتابولیک که در بالا به آن اشاره شد)

بر خلاف باورهای غلط، اکثر مردم فکر می کنند چنانچه از خوردن غذا پرهیز کنند، بدن چربی می سوزاند.

وقتی غذا صرف نمی شود مغز فکر می کند قحطی آغاز شده و به محض وارد شدن مواد غذایی به بدن آن را تبدیل به چربی می کند.

تمرینات هوازی: بدن انسان فقط زمانی چربی می سوزاند که توام با فعالیت بدن باشد بطوری که ضربان قلب به بیش از 110 برسد و بدین ترتیب بدن احتیاج بیشتری به اکسیژن پیدا می کند، در این پروسه ( Cardio Aerobic ) است که بیش از 10 دقیقه بدن شروع به چربی سوزی می کند. اگر زیر 10 دقیقه تمرینات هوازی کار کنید، فقط غذاهایی که از صبح تا همان لحظه خورده اید را می سوزاند. بهترین زمان تمرینات هوازی 30 تا 60 دقیقه پس از بیداری صبح است. این زمان بستگی به مقدار چربی و نوع بدن و نوع رژیم غذایی متغیر است.

تمرینات هوازی شامل: دویدن، پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، طناب زدن و تمام دستگاه هایی که در باشگاه ها ملاحظه کرده اید برای چربی سوزی شامل تردمیل، الپتیکال ، اسکی فضایی ، کوه پیما، پله برقی، دوچرخه ثابت، استپر (Stepper) می شوند.

وقتی ذخایر غذایی در بدن کم شود، بدن عضله را برای تولید انرژی می سوزاند یعنی عضله تحلیل رفته و سطح آن خیلی نازک می شود. همینطور که سطح این لایه ( عضلات بدن) کمتر می شود، متقابلا لایه سوم یعنی بافت چربی به بافت عضلات متصل می شود در شرایط گرسنگی سطح این لایه کاهش یافته و فرد احساس می کند لاغر شده است. در واقع به علت کاهش حجم بدن این احساس روی می دهد.

بدین ترتیب با از دست دادن بافت بدن به تدریج شل و افتاده می شود. نکته دیگر آنکه به علت فقر اطلاعات تغذیه ای افراد بسیاری برای لاغری اندام و فیتنس خود از مصرف غذای مورد نیاز بدن به اندازه کافی، غذا نمی خورند  و یا با رژیم های غذایی سخت و غلط در نهایت، بدنی شل و افتاده پیدا می کنند.

با توجه به اینکه درصد چگالی چربی بانوان 10 درصد بیشتر از آقایان است، تبعیت از رژیم های غلط اینچنینی در بانوان بیش از آقایان مشاهده می شود.

 

 

پرورش اندام سال یازدهم شماره 122

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1205