spin_prod_739661912

آیا حتما باید از مانیتور اندازه گیری ضربان قلب در تردمیل استفاده کنیم ؟

3192
3193

بازدید

 

بسیاری از افراد را در باشگاه می بینم که از آنها استفاده می کنند اما نمی دانم که من هم باید حتما این کار با بکنم؟

من عضو یک باشگاه هستم و می بینم که مردم از دستگاههای تنظیم ضربان قلب و مانیتور مربوط به آن در هنگام استفاده از تردمیل استفاده می کنند. این دستگاه ها چه مزیتی دارند و آیا من هم باید از آنها استفاده کنم یا خیر؟

اغلب این دستگاه ها، مانیتور دارند. بنابراین تا زمانی که شما دستهایتان را روی دسته های مناسب قرار بدهید متوجه می شوید که سرعت ضربان قلب شما چه میزان است. سئوال این است که آیا اصلا نیازی به استفاده از این وسیله هست؟ این دستگاهها برای اندازه گیری شدت تمرین و میزان سختی کار شما استفاده می شوند. بهترین روش برای تشخیص شدت تمرینات ورزشی شما در آزمایشگاه است یعنی جایی که می توانید وارد شبکه دستگاه بشوید که در آن ورودی و خروجی اکسیژن و دی اکسید کربن شما را نشان می دهد.

 

نحوه استفاده از مانیتور تردمیل

 

 

  • بخش حرف زدن و اندازه گیری تنفس

هرچه بیشتر نفس نفس بزنید و هن و هن کنید، سختی کار شما بیشتر است اگر خودتان بخواهید شدت تمرینتان را محاسبه کنید فقط می توانید میزان سختی آن را بفهمید. چندین روش برای این کار وجود دارد که شامل « تست حرف زدن » می شود که اگر بتوانید در حال ورزش آواز بخوانید نشان می دهد که شدت سختی فعالیت شما سبک است. اگر به سختی حرف بزنید، شدت آن زیاد است. یا اینکه می توانید میزان تنفس خود را بسنجید. هرچه شدت نفس نفس زدن و هن و هن کردنتان بیشتر باشد شدت فعالیت شما بیشتر است.

 

  • میزان فعالیت دریافتی مشاهده شده

شما با محاسبه میزان فعالیت دیده شده در خود میتوانید سطح کوشش خود را نیز اندازه گیری کنید. این روش میزان سنجش قابل اطمینانی است که آن را یک روانشناس ورزش از سوئد توسعه داد که طبق آن سطح کوشش و درصد حداکثر میزان ضربان قلب را برابر می دانست با شماره ای که سختی ورزش شما را منعکس می کند. میزان اصلی از عدد 6 تا 20 بود( اینجا را ملاحظه بفرمایید) اما در بررسی مجدد، میزان سنجش را به صفر تا 10 رساندند. هنگام استفاده از وزنه، با خودتان می گویید چقدر سخت دارید کار می کنید و هنگامیکه متوجه شدید آن را با دستگاه هماهنگ می کنید. بعد از آن می توانید کمی سخت تر کار کنید یا راحت تر بالا و پایین بروید.

 

  • ضربان قلب

چک کردن میزان ضربان قلب چه با روش دستی با انگشت چه با پوشیدن مانیتور اندازه گیری ضربان قلب باشد. یکی دیگر از روشهایی است که می توانید به وسیله ی آن به میزان سختی فعالیت خود پی ببرید. برخی از افراد فکر می کنند که چک کردن میزان ضربان قلب درست ترین روش است چون تکنیک بسیار خوبی به نظر می آید. اما لازم نیست حتما از این روش استفاده کنید. تحقیقات نشان داده اند که با تمرینات ورزش منظم به خصوص با استفاده از آر پی ای، بیش از هر چیز می توان دقیقا میزان ضربان قلب را چک کرد. در ضمن ضربان قلب با عوامل دیگر تفاوت دارد به همین دلیل همیشه نمی تواند به طور دقیق میزان سختی تمرین را در رابطه با مصرف اکسیژن منعکس کند. اگر آب بدنتان کم شده باشد و در هوایی گرم و مرطوب فعالیت کرده باشید ممکن است ضربان قلبتان بالا برود که این انعکاس سختی تمرینات شما نیست.

مسلما قلب شما سخت تر کار می کند تا از گرمای بیش از حد شما را حفظ کند. طبق آخرین توصیه های ورزشی دانشکده پزشکی ورزشی امریکا و انجمن قلب امریکا، به جای در نظر گرفتن میزان ضربان قلب، توصیه های مربوط به فعالیت های فیزکی را در چارچوب قرار داده و آن را سطح بندی کرده اند( متوسط یا شدید) شما می توانید فعالیت خودتان را با اندازه گیری ضربان قلب یا تلاشی که می بینید مطابقت بدهید. شاید برخی از ورزشکاران مبتدی با شرایط ورزشی از مانیتورهای نشان دهنده ی ضربان قلب بهره بگیرند. افراد تازه کار اکثرا فعالیت سنگین ندارند و ضربان قلبشان زیاد بالا نمی رود.

با اینکه لزوما خطرناک نیست اما ممکن است احساس بدی که اکثر تازه واردها دارند ( سرگیجه یا بند آمدن نفس) را داشته باشند. بزرگترین نکته ی منفی ای که در مورد تازه واردان ورزش وجود دارد این است که ممکن است دست از فعالیت منظم بردارند زیرا نفس کم آوردن باعث می شود تا جذابیت ورزش از بین برود. برخی از شرایط پزشکی مانند بتا بلاکرها ممکن است روی ضربان قلب و سطح فعالیت ورزشی تاثیر بگذارند. مثلا ممکن است به بیماران قلبی توصیه شود، بالاتر از یک حد خاصی فعالیت نکنند و به آنها هشدار داده شود که ضربان قلبشان را بالاتر از حد مشخصی نبرند تا ریسک قلبی بالا نرود. بنابراین، استفاده از مانیتورهای ضربان قلب می تواند حرکت درستی باشد. اگر شرایط خاص پزشکی ای دارید باید با مربی ورزش خود در مورد ضربان قلبتان مشورت کنید. پس پاسخ این است که حتما نیازی نیست که از مانیتور استفاده کنید گرچه می تواند کمک خوبی برای شما باشد اما واقعا باید این کار را کرد؟

 

  • استفاده از ضربان قلب به عنوان وسیله ای برای تمرینات تناسب اندام

میزان سختی فعالیت شما، نوع بهره ای که گرفته اید را مشخص می کند. یک فعالیت ساده می تواند قلب شما را تقویت کند اما نه به اندازه فعالیت سخت که با قلب درگیر می شود تا سریعتر از معمول پمپاژ کند. هنگامیکه سخت کار می کنید، هر دقیقه مقدار زیادی کالری می سوزانید و اگر هدفتان تقویت قلب و عروق است نشان دادن ضربان قلب در سطوح مختلف، تمرینات شما را موثرتر می سازد. یک بدنساز ممکن است برای مدت کوتاهی در سطح بالا کار کند ( مثلا 85 تا 90 درصد حداکثر ضربان قلب)

بعد از آن ، به طور هدفمند زمان مشخص و از قبل تعیین شده ای را برای فعالیت های ساده تر خود در نظر میگیرد ( 50 درصد) تا برای دفعه ی بعد که میخواهد فعالیت سنگین داشته باشد، تجدید قوا کند. فرمولهای مختلفی برای این فواصل وجود دارند اما همه ی آنها اساس کار را بر یک دوره فعالیت سخت می گذراند و مدت زمانی را برای فعالیت سبک به منظور ایجاد نیرو و آمادگی برای فعالیت سنگین مجدد در نظر میگیرند.

 

پدیده ورزش  شماره 99

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1558