baby-swimming-12708280

آشنایی با سبک های مختلف شنا

3213
3214

بازدید

آشنایی با سبک های مختلف شنا

شنای رقابتی

شنای رقابتی، شنائی است که هدف از آن به حداکثر رساندن و اجراء و غالبا سرعت شنا می باشد. شنای رقابتی در قرن نوزدهم همگانی گشته و در بازی های المپیک تابستانی به صورت یک مسابقه درآمد. هیئت مدیره بین المللی مسابقات شنا، فیفا می باشد که زیرگروه های محلی مانند شنای آمریکا (USAS ) و شنای حرفه ای ایالت متحده ( USMS ) در آمریکا انجمن شنای آماتورها ( ASA ) و انجمن مربیان شنا ( STA ) را در انگلیس شامل می شود. فیفا 4 رشته شنا را که در مسافت های مختلف انجام می گیرند تنظیم و مقرر داشته.

سبک آزاد

به هر سبکی اطلاق می گردد و در مسابقات شنا در نوع ماده ای که مسابقه دهندگان انتخاب می کنند محدودیتی وجود ندارد. به جزء در بخش آزاد شنای امدادی مختلط.

در عمل در تمامی مسابقات سبک آزاد شنای کرال انجام می گیرد. مسابقات در مسافت های 25 متر، 100 متر، 200 متر، 400 متر، 800 متر و 1500 متر انجام می شوند.

مسافت مسابقات در واحد یارد عبارتند از 50 یارد. 100 یارد، 200 یارد، 500 یارد، 1000 یارد و 1650 یارد.

شنای نوزادان

شنای پروانه

مسابقات مستلزم آن هستند که حرکات شناگر تقارن دو طرفه ای را حفظ نماید ( سمت چپ بدن باید مانند سمت راست آن عمل کند) این نوع شنا معمولا از نظر فیزیکی چالش انگیزترین نوع آن می باشد. مسابقات در مسافت های 50 متر، 100 متر، 200 متر انجام می شود.

شنای قورباغه

که شنای پروانه برگرفته شده از آن می باشد. محدودیت های بیشتری را به همراه دارد. به این ترتیب که دست های شناگر باید با یکدیگر از ناحیه سینه او به سمت جلو هل داده شوند و آرنج ها باید در زیر آب باقی بمانند. این نوع شنا، کم سرعت ترین نوع شنای مسابقات می باشد. مسابقات در مسافت های 50 متر، 100 متر و 200 متر انجام می شود. این نوع شنا همانند شنای پروانه ، نیاز به قدرت زیاد شانه دارد.

شنای پشت

هیچ گونه محدودیتی بر این نوع شنا وجود ندارد، اما شناگرها باید در تمامی طول مسابقه بر پشت خود دراز بکشند. به جزء زمانی که برای تغییر مسیر می چرخند. شنای پشت در واقع، نوع برگردان شنای کرال می باشد. شناگر بازوهای خود را به سمت عقب و به دور شانه خود به صورت یک در میان می چرخانند و خود را درون آب به عقب می راند تا همراه با پازدن های جنبشی، نیروی محرکه تولید نماید. مسابقات در مسافت های 50 متر، 100 متر و 200 متر انجام می گردند.

در ایالت متحده آمریکا، در مسابقات NCAA و مسابقات دبیرستان ها، تمامی مسافت ها در مسیرهای کوتاه در واحد یارد انجام می شود به جزء در طول سال هائی که المپیک انجام می شود که در آن موقع مسابقات NCAA در مسیرهای کوتاه در واحد متر انجام می گردد مسیر کوتاه به این معنا است که طول مسابقه 25 متر می باشد. مسابقات جهانی ای نیز وجود دارند که در نوع مسیر کوتاه در واحد متر انجام می شوند. اگر چه این نوع از مسابقات مانند مسابقات قدیمی جهانی مسیر طولانی تبلیغات به راه نینداخته است . بازی های المپیک منحصرا در شکل مسیر طولانی انجام می شوند. مسابقات جهانی که هر ساله برگزار می شود هم شکل مسیر طولانی قدیمی و هم شکل کم طرفدار مسیر کوتاه را شامل می شوند. رکوردهای جهانی هر مسابقه در هر دو نوع به طور جداگانه جدول بندی می شوند . رکوردهای جهانی مسیر کوتاه در واحد یارد را به رسمیت نمی شناسند. شنای پشت و شنای آزاد تحت عنوان شناهای طولانی محور تلقی می شوند چرا که بدن نسبت به شناهای قورباغه و پروانه که تحت عنوان شناهای کوتاه محور شناخته می شوند در موقعیت کشیده تری وجود دارد. به علاوه ترکیبی از مسابقات نیز در شنای رقابتی وجود دارند.

 

شنای امدادی

که تعدادی از شناگرها پس از دیگری به شنا می پردازند . مسابقات در مسافت های 50 در 4 متر آزاد. 4 در 100 متر آزاد و 4 در 200 متر آزاد برگزار می شوند.

شنای مختلط انفرادی

که یک شناگر به ترتیب شنای پروانه، پشت، قورباغه و آزاد را انجام می دهد. مسابقات در مسافت های 100 متر تنها در استخر مسیر کوتاه 25 متر ( 200 متر و 400 متر ) انجام می شوند.

شنای مختلط امدادی

که در آن 4 شناگر به ترتیب شنای پشت قورباغه، پروانه و آزاد را اتجام می دهند. مسابقات در مسافت های 4 در 50 متر مختلط و 4 در 100 متر مختلط برگزار می شوند. در گذشته شنای رقابتی تحت استیلای ایالت متحده بوده است اما اخیرا بر سر این برتری با استرالیا مبارزه می کند. شنا در استرالیا یک فعالیت تفریحی پرطرفدار و یک ورزش پر شرکت کننده و پرتماشاچی می باشد. موفقیت شناگرهای استرالیائی مانند “پان تورپ”مایکل کلیم”، “گرانت هکت” و “کیرین پرکینز”. یادآور دوران طلائی گذشته شنای استرالیا در دهه 1950 و 1960 می باشد که ظهور شناگرانی چون “شان گولد” و “دان فراسر” را به همراه داشت. در هر حال شناگرهای آمریکائی به رهبری” مایکل فلپز”ناتالی کولین”کیت لین”ساندنو” و” برندان هانسن “در مقابل شناگرهای استرالیائی ایستاده اند همان طور که در المپیک 2004 اینکار را انجام دادند. کشورهای دیگری که در ورزش شنا سابقه دیرینه دارند عبارتند از :روسیه شوروی سابق: همانند دوران اخیر. ” الکساندر پوپوف” در مسابقات سرعتی در دهه 1990 برجسته و مشهور بود.کشورهائی که اخیرا موفقیت هائی را در ورزش مربوطه ثبت نموده اند عبارتند از ایتالیا و ژاپن.

انواعی از اجراهای دیگر شنای رقابتی نیز وجود دارند. به عنوان مثال مسابقه مسافت طولانی پنج کیلومتری در آب های آزاد که در سال 2000 بخشی از برنامه المپیک گردید و یا شنای مسافت طولانی در عرض کانال انگلیس و یا شنای سفر دریائی دور جزیره مانهاتان. طولانی ترین رکورد شنای بدون توقف جهان از آن مارتین استرل می باشد که 504 کیلومتر را بدون توقف در رودخانه دانوب در سال 2001 شنا کرد.

شنا همچنین بخش مهم و حیاتی از ورزش های دیگر می باشد. ورزش هائی چون واترپلو، شنای هماهنگ، شنای جدید، پنج گانه و سه گانه.

ثبت رکوردها

امروزه در ورزش شنا از ورقه تماس الکتریکی استفاده می شود تا لحظه تماس انتهای مسیر مسابقه و پایان آن ثبت گردد. این وسیله توسط بیل پارکینسون (Bill Parkinson  ) از دانشگاه میشیگان گرفت. از آن وقت این وسیله وظیفه قضاوت را که قبلا انسان بر عهده داشت در اختیار گرفت. در المپیک 1960 یک افتضاح به بار آمد. به این ترتیب که در مورد یک شناگر آمریکائی ( لانس لارسون) که پیروزی اش کاملا مسجل بود، قضاوت نادرستی به عمل آمده که منجر به ایجاد جنجال و بلوا و استفاده دائمی از این ورقه های تماس گردید.

 

 

دانش ورزش/ نیمه دوم شهریور 1386

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1242