14

آزمون برش با شمشیر ژاپنی – تامشی گری

2855
2856

بازدید

تامشی گیری ( Tameshigiri )

آزمون برش با شمشیر ژاپنی

تامشی گیری چیست ؟

تامشی گیری به هنرجو ( هنر آموز شمشیر زنی) کمک می کند که چگونه یک برش موثر ( برش منجر به مرگ) ایجاد نماید آموزش تامشی گیری معمولا پس از گذشت چندین ماه از آموزش هنر جوی مدرسه کن جوتسو آغاز می شود.

زیرا این تکنیک ( تکنیک برش با شمشیر یا همان تامشی گیری) با شمشیر اصل ژاپنی( کاتانای اصل) که شینکن نامیده می شود، اجرا می گردد.

اجرای تامشی گیری بر روی تاتامی اوموته Tatami omote صورت می گیرد. تاتامی اوموته از نوعی حصیر سنتی و دست بافت ژاپنی ( که عمدتا برای کف پوش خانه های ژاپنی استفاده می شود) ساخته شده است که به صورت پیچیده شده ( لوله شده) می باشد واز شب قبل در آب خیسانده می شود تا کاملا برای اجرای تامشی گیری مناسب باشد.

آزمون برش با شمشیر ژاپنی

انجام تامشی گیری نه تنها برای سنجش میزان سرعت، زاویه برش Hasuji و قدرت شمشیر زن است بلکه توسط اجرای این تمرین ( تکنیک) مهارت های فیزیکی شمشیر زن ( از قبیل ایستادن ها ، نحوه شمشیر زدن به جهت برش و هجوم به منظور ایجاد برش) و مهارت های ذهنی شمشیر زن ( نظیر روحیه ایجاد برش و تمرکز و تصمیم گیری به موقع جهت حمله به حریف) نیز ارتقاء می یابد و نتیجه این تمرین ( اجرای تامشی گیری) حرکات و رفتار هدفمند است ( برخلاف حرکات و جابجایی و تکنیک های نمایشی که در اکثر سبک های ورزش های رزمی اجرا می گردد) که هدف نهایی آن ایجاد برش واقعی و کاربردی می باشد ( نمایش برش واقعی منجر به مرگ بر روی حریف غیرجاندار یا همان Tatami omote  )

تاریخچه تامشی گیری :

تمرین ( اجرای تکنیک ) تامشی گیری به دوره سلسله ادو EDO بر می گردد که به منظور آزمایش کیفیت شمشیر ساخته شده صورت می گرفت. بدین منظور شمشیر زن های پرآوازه وشناخته شده ای جهت تست و آزمایش کیفیت ساخت شمشیر ( از نظر استحکام، برش و .. ) تکنیک تامشی گیری را اجرا می کردند.

آزمون برش با شمشیر ژاپنی

البته تامشی گیری در ابتدا و قبل از استفاده از تاتامی اوموته بر روی اجساد مردگان ( که غالبا اجساد افراد اعدام شده وجنایتکاران کشته شده بودند) اجرا می گردید که به آن لفظ آزمون قتل اطلاق می شد.

شمشیرها با اجرای برش های مختلفی بر روی اجساد مردگان مورد آزمایش قرار می گرفت. برش هایی از قبیل تابی گاتا Tabi-gata برشی که برای قطع قوزک پا بود و یا اوکسا- Okesa برش موربی که از شانه شروع می شد و به صورت مورب بدن را تا کمر به دو نیم می کرد ( مسیر برش از شانه تا کفل و در زاویه های که یقه لباس ژاپنی دارد، می باشد) شمشیرهایی که خوب ساخته شده بودند گاهی اوقات چندین لاشه را با یک برش ( مثلا با یک برش Okesa ) به دونیم می کردند که این مطلب بر روی تیغه شمشیر با عبارت چندین تنه با یک اوکسا حکاکی می شد و مشخص می گردید که این شمشیر در هنگام تست چندین تنه را با یک برش به دو نیم کرده است. هرچند یک چنین عبارتی بر روی شمشیر ممکن است مقداری خوف انگیز و ترسناک باشد ولی درستی این مطلب نشان گر با کیفیت بودن و همین طور گران قیمت بودن شمشیر بود.

تامشی گیری

البته ناگفته نماند که نوع برشی که شمشیر با آن تست می شود نیز اهمیت به سزایی دارد و ارزش شمشیر را مشخص می کند که مثلا اجرای برش مورب قوی تر وراحت تر از اجرای برش افقی ( که بسیار سخت است ) صورت می گیرد.

تامشی گیری امروزه

جنگاوران (شمشیر زنان) امروزی مهارت های شمشیر زنی خود را با بریدن ( اجرای برش بر روی) تاتامی افزایش می دهند. مهارت اجرای برش و روحیه جنگاوری ( دلاوری) یک شمشیر زن امروزی به تعداد برش های متوالی و پی در پی که یک شمشیر زن با حرکات و جابجایی های متفاوت به اجرا در می آورد، مشخص می گردد. بر اساس سنت های قدیمی باقی مانده در اجرای برش ها چندین برش مشخص و معینی وجود دارد ( تقریبا به عنوان یک استاندارد جهت آزمون ها ارائه می گردد) که سطح مهارت یک شمشیر زن را نشان می دهد.

تامشی گیری

مثلا Mizu-Gaeshi به تکنیکی اطلاق می گردد که یک برش مورب به سمت راست را اجرا کرده و قبل از این که تکه جدا شده بر روی زمین بیافتد برش افقی بر روی آن ایجاد می شود. ضخامت تاتامی جهت اجرای برش نیز بسیار اهمیت دارد هرچه ضخامت بیشتر باشد اجرای برش سخت تر خواهد بود.

ایمنی و سلامت در اجرای تامشی گیری

اجرای تکنیک تامشی گیری بسیار خطرناک بوده نباید توسط یک مبتدی اجرا گردد. قبل از اجرای تامشی گیری مطمئن شوید که به خوبی و درستی آموزش های لازم و مهارت های لازم را با شمسیر زنی ژاپنی به دست آورده اید. اجرای تکنیک تامشی گیری باید زیر نظر و با نظارت دقیق استاد صاحب صلاحیت اجرا گردد تا از هر گونه خطری که متوجه شخص مجری تکنیک می شود، پرهیز گردد.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=910